Pages

Sunday 25 March 2012

JuMPa HaNTu ~

***
Seriuosly ni memang seram!!! Barang-barang dalam umah boleh terbakar sendiri!! Grrrrrr!! Seram betul! Telekung pun boleh terbakar sendiri??? Wowwwwww! Memang hebat betul setan laknat ni kan. Kalau tak cukup iman kat dada tak tau lah kita ni cukup kuat tak nak hadap sekor-sekor benda laknat ni. Bace lah kisah daripada salah satu kisah yg syira email kat aku. Die ni bab explore cite seram memang number one. Jika siape-siape yg ade pengalaman nak dikongsi,sila email kan kepada aku. Aku akan update kat blog aku ni tanpa di edit semula. TQ. ~
***
~ aida ~

-----Original Message-----
From: insyirah shahrul zulkarnain <insyirah23@gmail.com>
Date: Sun, 25 Mar 2012 10:52:31
To: aida gorgeous<aidagorgeous19@gmail.com>
Subject: Pengalaman Jumpa Hantu......

Pagi tu kitorang makan nasi lemak kat luar rumah je, walaupun rumah
dah terbuka luas, tp hati kitorang kuat kata x nak masuk, mungkin
trauma.. tunggu family man datang dr sepang lama sangat, yelah nak
bawak pawang hebat dr banting kononnya.. jam 11.30am barulah family si
wan datang sampai 3 kereta, sume adik bradik dia datang nak tengok
sendiri agaknye.. turun2 je dari keta pawang tu dah geleng2 kepala,
umah apa korang duduk ni.. sambil2 tu salam ngan kitorang, kata
namanya tok sheikh, salam2 je kata semangat kitorang dah kene tarik..
kene seru balik, aku sampai skng x paham apa maksud tok sheikh tu..
kitorang kene suh masuk dalam van, hanya tok sheikh ngan ayah si man
je yg masuk ke dalam.. belum masuk baru kat pintu grill, radio yg
plugnya aku dah cabut tiba2 terpasang kuat menyebabkan adik bradik si
man bertempiaran lari masuk ke kereta.. dah la lagu India, maybe time
thr raga kot, ntah la aku pon x tau.. dng radio kuat bunyi pon dah
lari, byngkn klau tau yg radio tu plugnya x bersambung..mmmm..

Lama gak tok sheikh kat dalam umah tu, ayah si man hanya nengok dari
luar sebab dia pon aku rasa dah gegar lepas cuba offkan radio tp plug
x sambung.. dalam van sume tekunci mulut, anak2 buah si man yg kecik2
sume ketakutan, apelah kes2 camni bawak anak2 kecik lak, x pasal dak2
tu skali trauma.. x lama pastu aku nengok tok sheikh kuar sambil
menjinjing anak patung beruang yg coklat besar tu, mau je mata aku
tejojol kuar nengoknye.. mana x nye, kitorang bertiga sendiri yg
buangnya semalam siap masukan dalam plastik sampah hitam pastu ikat..
masukan dalam tong sampah kat depan umah, man dan wan aku tengah tido2
ayam aku cuit suh nengok apa yg tok sheikh jinjing tu.. wan hanya
mengucap je cam x caya, man lak terus meluru gi tong sampah nengok ada
x anak patung tu kat dalam tong sampah.. dia jerit2 panggil aku, ada
la kat dalam ni, tu yg lain.. aku belari nengok, ye tul ada, jadi aku
ambik dan buka la plastik tu, tp aku tekejut sebab berat, aku check
kat dalam tu bukannya anak patung yg ada tapi tu hanya batu-bata yg
aku gunakan untuk menyanggah pintu2 bilik supaya x tertutup dengan
baju2 kotor kitorang yg letak dalam bilik air.. aku x leh nak cakap
apa dah.. camner leh dalam tu lak..
?: Komuniti - sepaku.net http://www.sepaku.net/showthread.php?t=13831

Tok sheikh datang2 kat kitorang marah2 sebab x buang bende ni, aku dah
x tau nak cakap apa2 dah, semua man yg jawab.. waktu tu gak tok sheikh
tu pagar rumah kitorang, tabur garam kasar dan air penawar ke hape
ntah.. sambil2 tu family man beli makanan kat restoran dan buat
kenduri kat umah tu, buat kenduri kesyukuran masuk rumah baru.. tiba2
rasa lapang umah tu, x de la gangguan mcm malam semalam.. kitorng
berharap semua dah settle, sebab esok isnin, adik bradik si man semua
balik kecuali ayah ngan maknye yang dah pencen.. yelah diorang nak
pastikan betul2 selamat, pastu diorang pon risau dengan keselamtan
anak diorang.. hari ahad ke isnin tu x de apa2 berlaku, aku yg mula
ragu2 skng dah mula rasa selamat.. sampailah hari khamis siang ayah
ngan mak si man duduk kat umah tu, langsung x de perkara pelik berlaku
lagi.. so khamis petang tu mak ayah si man nak balik, tp sebab
pikirkan dah jam 6 pm time tu, hujan lebat lak tu, ayah si man x
confident nak drive keta balik sepang walaupun dekat je.. dah berusia,
mata pon x terang..

Khamis malam jumaat tu la bende tu datang balik, disaksikan sendiri
oleh mak bapak si man sendirik, nanti aku sambung cerita ni lagi..
tapi kali ni lg teruk dan membahayakan


Malam jumaat tu kitorang sembahyang maghrib secara berjemaah, slepas
tu baca yasin ramai2 macam hari2 sebelumnya, supaya bende tu x datng
ke rumah tu dan kacau kitorang lagi.. tngh baca yasin ramai2, tiba2
pintu dapur di ketuk berkali2 menyebabkan kitorang suma terhenti
mmbaca yasin, air di dalam bilik air plak mencurh2 kluar, tengah aku
sibuk pandang pintu dapur yg diketuk, aku ternampak tombol air di
sinki di pusing dan menyebabkan air di sinki mencurah2.. kitorang
bangun beramai2 sebab ayah man suh rapat2, then kitorang tutup air di
sinki dan kedua2 bilik air yg mencurah.. tp x berhasil bila air kuar
balik pas kitorang tutup, nak x nak kitorang tutup suis utama di luar
rumah.. tu je lah cara, ayah man call tok sheikh yg bende tu datang
balik, ntah apa yg dibisngkan tk sheikh, kononnya kitorang langgar
pantang.. masa mengubat aritu x de lak dia cakap pasal pantang2 ni, ni
baru lah nak crita pasal pantang2.. kononnya kitorang langar pantang
sidai pakaian dalam rumah, dia x de pesan apa2 pon sblm ni, ye la mcm
spenda ngan stoking x kan la nak jemur kat luar lak..

Dah puas bende tu main air, dia kacau letrik lak, dari kipas siling,
kipas meja, radio sampailah ke lampu yg membuatkan aku tambah kecut..
sebab lampu terpadam kitorang pakat2 duduk kat bawah suis utama,
kemudian pasangkan balik lampu.. kitorang duduk kat bawah suis tu, x
de lak dia men suis dah pastu.. aku teringat lauk yg dah beli utk
makan malam kat dalam pinggan kat dapur, hanya tunggu nasi masak je..
time cam ni nak makan pon dah x de slera, terbantut memikirkan benda
hal macam ni.. pastu si man ngan ayahnye gi dapur ambik lauk2 tu nak
ajak makan, katanya kalau badan lemah x makan lagi benda tu senang
kacau kita sebab kita x de tenaga..

Aku hilang slera nak makan, so aku minum aje, air limau je aku buat
tadi sebab lom beli kodial lagi, lg pon buat air limau senang, limau,
gula dan ais batu je, dah siap air limau sejug.. tapi aku pelik masa
tuang ke gelas, aku prasan air tu jadi kuning, eh bila lak jadi color
kuning, setau aku putih je tadi.. aku buka penutup jug tu, ya Allah
bau hancing, dah kene kencing.. nasib baik aku prasan, kalau x mmng
dah minum air kencing la gamaknye aku masa tu.. masa mak si man nak
senduk nasik, dalam periuk nasi seketul najis macam najis manusia ada
di dalam rice cooker.. waktu di buka rice cooker tu, nasi masih panas
sebab baru masak, bayangkan lah bau najis tu semerbak ngalahkan bau
nasi tu.. aku sampai kuar rumah termuntah2..manalah datangnye semua
tu..

Sebab x tahan bau, semua makanan tu kitorang letak kat luar rumah,
mmng sah semua makanan ada najis, ntah najis apa kitorang pon x tau..
tp rasanya najis manusia, duduk kat luar rumah kitorang bincang2..
esok nak cari orang pandai ngubat kat area mambau, lepas sembahyang
jumaat tu cadang nak cari.. sebab tok sheikh tu x leh caya, sebab
benda tu datang balik, konon2 pantang la ape lah, dah la byr rm200
untuk mengubat tu.. sibuk2 berbincang tu, dalam jam 11mlm, dengar kat
ruang tamu rumah suara kanak2 gelak2 sambil dengar hentakan tapak kaki
berlari2 seperti yg kitorang alami haritu.. yg nampak hanya bayangan
hitam 3 orang kanak2 sambil membawa api, tapi yg herannya kali ni aku,
man dan wan x nmpk, yg nampak hanya ayah ngan mak man je.. kitorang
hanya dengar suara gelak budak2 je.. tiba2 mak si man menjerit,
telekung tebakar, cepat2 kitorang masuk rumah takut x pasal2 umah plak
yg terbakar..


Mmng tekejut tiba2 telekung terbakar, kitorang rapat2 gak sambil duduk
kat bawah suis utama tu, heran camner telekung tu leh tebakar.. mak
ngan ayah man kate diorang sendiri nampak bende tu yg bakar, tp pelik
kali ni kitorang x nampak, yg nmpk hanya telekung yg berlipat tiba2
tebakar.. bunyi gelak2 tu sayup2 je pas kitorang masuk rumah tu, tp
tiba2 ada baut tengik macam sesuatu hangus.. yaAllah, ayah si man
menjerit nengok sejadah terbakar, time tu aku x nak pergi dapur ambik
air, sebab pili air kat luar dah tutup mana aa air, aku guna air
mineral dlm botol kat depan aku utk makan tadi, sambil2 aku hempas2
sejadah tu.. mmng x leh jadi kali ni, dah sampai bakar2 barang pula..
tapi kali ni aku x la setakut haritu, maybe sebab ramai, pastu ada
orang tua lak tu, rasa mcm selamat sedikit walaupun ancamannye lebih
bahaya.. pas sejadah, langsir pula jadi mangsa, habis tebakar langsir,
kali ni si man ambik air sabun dalam baldi di bilik air, terus simbah
sebab api tu jilat langsir tu cepat.. padahal kitorang dekat ngan
langsir tu, sebab duduk kat depan pintu di bawah suis utama, tengok2
dah terbakar besar..

Tak abis itu je, kotak2 pon abis tebakar sume, x tau lah nak buat apa
lagi, last2 kitorang angkat sume barang bawak ke luar rumah, apa yg
leh tebakar je semua kitorang angkut gi kuar rumah, letak kat luar
pintu.. duk sibuk angkat kotak2 tu, tiba rasa asap bnyk dr dalam bilik
aku, aduh!..rupanya kain pelikat yg aku buat jadi langsir tingkap dah
terbakar separuh, kelam kabut aku tarik sampai tekoyak2 hujung kain
tu, sebab air dah x de pili luar dah tutup, masa aku sentap aku rasa
paku2 tu tepelanting dek aku sentap sekuat hati.. time tu gak si man
call uncle tuan rumah, cakap rumah tu ada masalah.. itu rumah baru
mana ada masalah, uncle tu cakap la, ni bukan masalah rumah la uncle
ni mslh rumah tu berhantu.. uncle tu gelak je dan jawab kalau u nak
kuar, deposit umah 2 bulan dan air letrik dia x nak bagi balik.. tu je
la yg si man cakap ngan aku.. nak x nak aku cakap ngan diorang kita
kene pulihkan umah ni, mana ade duit deposit nak cari rumah len dah..
rumah lain dia mintak 2+1, pastu deposit air/letrik rm200, sewa
sebulan rm270..

Sebab dah pagi, kesian kat mak si man yg dah cam nak demam, last
choice kitorang tido dalam kereta.. tp biarkan pintu umah tu terbuka
je.. tingkap pintu keta saja buka sikit, ye lah kang mati kepanasan
lak. sampailah pagi subuh x de apa2 berlaku sampailah ayah si man
pasang kaset ngaji kat dalam keta, so apa berlaku kat dalam umah x
dengar.. mmng aku x leh lelap langsung, dah la esok tu ada kuliah, nak
x nak aku pikir terpaksa la ponteng.. aku ngan si wan mmng x leh tido,
x tau knape, si man dan family dia sume nyenyak tido.. dalam jam 5pagi
tu, tiba2 atas keta macam dipijak2, semua terjaga sebab seperti orang
meloncat2 sambil berlari2 atas kereta.. aku tunduk time tu, tiba2 aku
dengar mak si man menjerit, aku pon terpandang kat cermin depan
selipar aku ngan kasut si wan berjalan sendirik tapi macam di
engsotkan.. si man kluar dari keta, pastu try ambik kasut ngan selipr
tu dan baling ke pintu grill.. waktu tu aku leh dengar macam ada benda
terhempas kat grill tu, aku x tau apa benda sebab x nampak.. tapi aku
rasa mesti budak2 yg kitorang nmpk sebelum ni..

Waktu tu juga ayah si man bang, dan aku baca ayat kursi kuat2,
sampailah jam 6.30 hari dah nak siang.. kesian aku nengok mak si man,
dah la dia ada darah tinggi dan sakit jantung, sempat la aku nengok
dia macam meracau kejap sebelum suami ngan anak dia tenangkan.. jam
8.00pagi tu abah si man suh kitorang angkat2 suma barang masukan dalam
keta.. habis suma betabur kat bonet keta, kecuali penyabu, baldi dan
benda2 besar tu x bawak, keta manalah nak muat.. sebab x puas hati kat
tuan umah, aku soledkan aje rumah tu dapur dan depan, pastu lampu dan
kipas aku biar on je.. biar dia byr letrik mahal bulan nih, pastu nak
masuk umah kene botong dulu soled tu, dah dia main2 kan kitorang,
pastu nak pulangkan duit deposit sikit pon x de.. jumaat tu kitorang x
gi kelas, pastu numpang kat umah sedara si man di bukit chedang untuk
sementara waktu, susah gak la, walaupun dekat dari kolej tapi x de
bas, man terpaksa ulang alik angkut kitorang 2 kali awal minggu..
sebelum menyewa kat central park dengan 2 orang lg budak kelas
kitorang..
March 2002, keluar di metro pasal rumah terbakar sendiri di seremban
2.. aku dah tau kat mana tempat tu, sebab aku dah alaminya, dah sah2
kat umah yg aku pernah sewa tu dulu.. sapa ada berita pasal tu, tolong
la tepek kat sini, dulu aku ada simpan keratan berita tu, tp dah nak 7
tahun berlalu, ntah mana aku letaknye.. so kepada korang sume, kalau
nak sewa rumah kene pastikan rumah tu dulu, jgn main tarah je.. skali
dapat umah bekas tokong x pon kuil, x ke naya.. tapi sampai skng aku x
tau lagi knape ada bayangan 3 orang budak yg bawa mancis bakar2 barang
kat umah tu…

No comments:

Post a Comment